Tuesday, January 24, 2012

Firestone



Firestone
Det har varit mycket skruvning på sista tiden. Jag kände jag behövde peppa upp mitt gamla projekt en smula för att få tillbaka arbetslusten. En vintage logo gör susen.
 Denna ska tunnas ned för att se gammal och sliten ut. Jag har redan fingerat en "skada" på s-t-o
om ni kollar noga. Målningen blev klar strax innan midnatt.


Ibland kan man behöva peppa upp projekten lite.


Update: Närbild efter patinering.
Krackelering, långsam nötning av väder & vind, samt flera ägares tålmodiga tvättningar och poleringar.
Fyrtiofem år av slitage gjorda på några timmar.

2 comments:

  1. Henrik11:55 AM

    Hej.Tjusigt med den patinerade loggan.
    Jag har en gammal bubbla som är i bra skick.
    Problemet är att föregående ägare lackerat bilen så den är blank svart.
    Själv älskar jag patinerade bilar.
    Har du något tips på hur jag kan få lacken att se sliten och gammal ut.
    Bilen står utomhus eller i kallgarage vilket gör att jag vill ej slipa ner och ge den ytrost då denna kommer öka snabt pga fukt.
    Däremot falsk rost skulla vara något..
    Idéer??
    Tack.

    ReplyDelete
  2. Tack för din kommentar Henrik. En sliten men kärleksfull lack får du genom att gå på hela bilen med löddrande stålull. Sedan polerar du fram önskad glans med Autosol. Där bestämmer du hur matt eller blank du vill ha den. Om lacken har lite "apelsinskal" = garagelack, så kan du med fördel vattenslipa ned topparna med (600), 800 och 1200-papper innan polering. Lacken blir då helt underbar. Du kan slipa igenom lite lätt för att få fram "naturligt slitage"! Jag tycker du tänker helt rätt, en bil med skavanker har mera själ än en som är uppenbart nylackerad.

    ReplyDelete